24 November 2013

Syahid Yang Tertangguh

Seikhlas hati, aku tak pernah mengenali siapa gerangan empunya nama Ahmad Ammar Bin Ahmad Azam. Tapi bila aku lihat video yang dikongsi oleh rakan. Subhanallah, sungguh hebat peribadi anak muda ini.

Tak terluah perasaan kagum aku kepada beliau. Allahuakbar.

Ihsan mencaridamai

Bila aku terus menerus menyelusuri peribadi beliau, alangkah bagusnya kalau aku mengenali beliau secara peribadi. Sungguh beruntung sahabat handai yang mengenali beliau dan sejuk perut ibu mengandung dapat anak soleh seperti beliau.

Banyak coretan dan nukilan beliau yang sangat terkesan dihati aku. Antaranya Syair Imam Syafie yang dikongsikan oleh beliau.

Ihsan GPTD

Dan pertama kali hati aku meronta - ronta untuk merantau ke negara orang. Insyaallah akan tercapai suatu hari nanti.

Sahabat beliau menggelar kematian beliau sebagai Syahid Yang Tertangguh. Hasrat beliau untuk syahid ketika berada di bumi Syria menyebabkan beliau digelar begitu.

Sungguh ajal maut di tangan Allah S.W.T. , tanpa diduga cara kematian beliau adalah akibat kemalangan di bumi Turki. Takdir Allah siapa yang menjangka.

Sifat terpuji dan aktiviti kemasyarakatan yang beliau sertai menyebabkan beliau mendapat kemuliaan sehingga dikebumikan di Perkuburan Eyub Sultan. Tanah perkuburan yang menempatkan lebih 60 jasad para sahabat nabi, auliya’, panglima Uthmaniyyah dan orang-orang kenamaan di sana. 


Bila aku lihat peribadi beliau, terasa diri ini kerdil. Banyak bakti dan jasa beliau yang dicurahkan. Terasa diri ini bukan siapa - siapa jika dibandingkan dengan beliau. Terasa diri terlalu leka dan alpa dengan nikmat dunia.

Semoga jiwa Ahmad Ammar terus subur di dalam jiwa setiap umat Islam. Semoga semangat dan perjuangan beliau menjadi pedoman.

Semoga damai kamu disana.

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ 



Link berita tentang Şehidimiz Ahmad Ammar:






No comments:

Post a Comment