02 May 2013

Tangga Tak Berpenghujung - Escherian Stairs

Assalamualaikum

Semalam hari pekerja. Jadi aku menghabiskan masa dengan komputer. Melayari internet dan sebagainya.

Gambar lakaran Escherian Stairs

Dan aku terpaku pada satu artikel berkenaan Escherian Stairs. Apa itu Escherian Stairs?

Menurut artikel yang aku baca, tangga ini direka oleh seorang arkitek Michael Lacanilao dan Myungsuk Kim untuk The Stairwell Project: Building a Modern Myth. Dan kata Micheal Lacanilao, beliau takkan memberitahu bagaimana tangga ini dibina sampai suatu masa.

Tangga ini terletak di Artistic Alley, Gannet Hall bilik A171 bertempat di Rochester Institute of Technology. Tangga ini direka berdasarkan rekaan oleh pereka grafik dari Belanda, M.C Escher. Rekaannya banyak yang tidak logik diakal. Antaranya relatitivity seperti di dalam gambar. 


Relativity  - M.C Escher

Bagi Escherian Stairs pula, tangga ini akan mencipta ilusi seolah - olah kita hanya berlegar - legar di tingkat yang sama. Tiada atas dan bawah. Tidak dapat dipastikan samada ini olahan kamera atau silap mata.



Bagi aku, yang tengok berkali - kali videonya, masih tak faham. Harap ada penjelasan dari orang yang arif lagi bijak pandai.



2 comments:

  1. Saya kira tahu jawaban persoalan yang pelik ini.... ternyata sama. Saya pun gak tahu

    ReplyDelete
  2. Percayalah, ini cuma tipuan kamera ...

    ReplyDelete