25 September 2012

Pengemis: Nak Bantu Atau Tak?

Sabtu lepas, dalam Majalah 3 di TV3, ada cerita tentang pengemis yang mengemis di tempat - tempat tumpuan ramai. Dan ada sindiket yang melindungi pengemis ni.


Aku pun ada cerita pasal pengemis ni. Tapi ni kejadian setahun yang lalu.

Setiap hari Jumaat, aku akan pergi ke Masjid Negara untuk solat Jumaat. Sambil - sambil tu, cari makan di gerai - gerai jualan berdekatan dengan masjid tu.

Seperti tempat - tempat lain, ada jugalah pengemis dalam tujuh ke lapan orang mengemis kat situ. Tu belum kira yang ada di dalam kawasan masjid. Aku ada jugalah hulur seringgit, dua kepada pengemis - pengemis ni. Aku suka perhati kumpulan pengemis ni sambil - sambil makan kat situ.

Aku ternampak ada seorang pakcik tua ni, sangat kurus dan berbaju melayu warna biru. Tapi kebanyakkan pengemis ni, mesti pakai baju melayu. Trademark kot.

Apapun, aku hulur lah seringgit kat pakcik tu.

Keesokkannya, aku dan kawan aku pergi bersuka ria tengok wayang di Berjaya Times Square. Kalau tak salah, cerita Fast & Furious 5. Sebelum tayangan bermula, aku dan kawan aku pergi ke tandas dalam panggung tu dulu. Karang menggangu tumpuan tengok wayang.

Dalam tandas tu, aku jumpa pakcik tua yang mengemis di Masjid Negara. Aku toleh banyak kali takut salah orang. Aku tunjuk kat kawan aku. Dia pun iyakan. Tak salahlah mata aku. Tapi hairan, takkan mengemis dalam kawasan panggung wayang tu.

Aku ikut dia. Dan dia pergi ke dewan yang sama aku nak pergi. Sah dia tengok wayang jugak. Kata pengemis, takkan habiskan duit untuk tengok wayang. Baik beli makanan.

Aku cerita kat kawan aku. Hairan dan pelik. Sah lah dia menipu.

Moral cerita: baik dermakan duit ke masjid. Lagi afdal.

Memang bukan hak kita untuk tahu bagaimana dia guna duit tu. Tapi kita berharap dia gunakan duit tu untuk benda yang  lebih penting. Tapi.....

Setakat ni, bukan dia seorang je aku jumpa, menipu dengan mengemis. Ada seorang lagi yang nampak macam nazak. Tapi kantoi bila aku jumpa dia hidu gam di kawasan DBKL Jalan Raja Laut.

Lepas ni, aku nak derma pun kena tengok - tengok. Derma pada yang lebih berhak...Sekian

Cerita lebih lanjut tentang pengemis di blog mazidulakmal.com

No comments:

Post a Comment