24 September 2012

24 Jam, 7 Hari


Pejam celik, pejam celik dah nak masuk suku ketiga tahun 2012. Banyak benda nak buat. Banyak jugak benda tak sempat buat. Mana - mana azam tahun 2012, sesetengahnya dah tercapai. Yang mana azam tak tercapai, sempat lagi nak buat.

Masa sekarang cepat je berlalu. Ingat dulu zaman kecik - kecik, nak tunggu malam tu lambat sangat. Kalau bulan puasa lagilah, letih menunggu nak buka puasa.

Tapi sekarang dah besar, ingat balik zaman - zaman kanak - kanak riang dan muda remaja, boleh senyum sesorang. Tak lama lepas tu nak kahwin lepas tu ada anak, lepas tu tua, anak dah besar. Macam tu, putaran hidup.

Aku sekarang pun tak terkejar masa. Banyak benda nak buat. Dengan assignment, test, final dah dekat, kerja lagi. Kalau ada keluarga, mesti terabai. Masa untuk diri sendiri pun masa tidur jelah.

Sangat respek kepada ibu-ibu, bapa-bapa yang sambung belajar. Boleh bahagi masa untuk anak - anak dengan belajar. Masa tengah sihat ni lah nak belajar pun. Dah sakit - sakit esok, tak de maknanya.

Back to story, masa kecik-kecik dulu, terpikir, macam mana orang dewasa boleh ingat perkara masa masih diorang kecik dulu?. Sekarang baru aku tau macammana. Segala memori memang tersimpan sebagai kenangan. Budak - budak lagi kan...Semua benda nak tau.

Macammana agaknya kalau boleh balik ke zaman dulu. Kalau aku, nak balik ke zaman semasa mula aku sekolah menengah. Nak ubah diri aku jadi lebih cool. Sebab dulu tak berpeluang. Kalau boleh la..

Apapun, yang lepas biar jadi kenangan. Yang penting perbuatan hari ni jadi penentu untuk masa depan. Bergantung kepada Qada' dan Qadar. Wallahualam..


p/s: bebelan merepek aku di petang hari. Almaklumla penat studi....sorry ye....

No comments:

Post a Comment