05 April 2012

Tengahari?....Jom Tidur!!!

Semenjak, dua tiga menjak ni, kalau masuk tengahari, selalunya lepas makan memang akan tidur tengahari sekejap.

Dulu masa mula - mula kerja takde pun kejadian tidur tengahari ni. Sekarang kena pulak ada aircond, nikmat betul kalau tidur tengahari.

Aku pasti bukan aku seorang je yang akan tidur tengahari ni. Member - member aku yang lain pun akan ambik peluang tidur sekejap di tengahari.


Tapi tahu tak, tidur sekejap pada waktu tengahari  (15 - 30 minit) dapat segarkan badan sampai waktu petang?

Ini fakta, sebab hormon kortisol pada waktu tengahari menurun ke paras terendah menyebabkan badan kita rasa lemah, tak bermaya dan mengantuk. Jadi perlu tidur tengahari untuk kembalikan kesegaran badan.

Kebanyakkan masa lepas bangun tidur tengahari mesti pening, tapi dalam 8 - 10 minit lepas tu baru ok. Ini disebabkan rembesan hormon dalam badan.

Manfaat tidur tengahari:

  • Mengurangkan tekanan di tempat kerja
  • Meningkatkan kecekapan dan produktiviti.
  • Meningkatkan daya ingatan.
  • Baik untuk jantung dan kesihatan.
Kalau dapat tempat tidur tersorok macam ni,
lagi bagus...

No comments:

Post a Comment