25 March 2012

Ke Korea....

Assalamualaikum...
Disebabkan lama tak update, kita bagi salam dulu. Almaklumlah, sibuk memanjang. Sebab aku terlibat dengan interview atau bahasa omputehnya temuduga.

Dalam bulan lepas kot, aku saja melawat apa yang ada dalam laman web JPA tu, secara tak sengaja aku ternampak iklan "Pencalonan Bagi Mengikuti Program Pertukaran Belia Malaysia-Korea Di Republik Korea Tahun 2012".

source:http://tong.visitkorea.or.kr

Mata aku bersinar - sinar sekejap sebab teruja. Aku tak hairan sangat negara Korea tu, kalau pergi ke Arab Saudi pun aku isi je borang. Jadi aku pun isi dan ajak kawan - kawan sekali. Mana boleh makan sorang kan, kena kongsi.

contoh surat JPA

Dan baru - baru ni, aku dipanggil untuk temuduga program ni. Dan aku diberitahu, sebanyak 1000 permohonan diterima dan hanya 300 je dipanggil temuduga. Kekosongan tempat hanya 15 je. Jadi persaingan agak sengit la.

Aku dan kengkawan kena temuduga pada hari terakhir dan aku kena sesi terakhir. Datang awal semata - mata nak temuduga.
Tempat temuduga

Geng pergi temuduga

Persediaan aku, hanyalah baca fakta - fakta negara Korea, apa yang menarik, iklim, geografi, politik dan budaya Korea. Sesuai dengan objektif program "memberi peluang kepada belia-belia Malaysia untuk mempelajari, manghayati dan mencontohi budaya dan etika kerja serta nilai - nilai positif masyarakat Korea serta menjalin hubungan rapat dan kerjasama diantara masyarakat Malaysia dan Korea."

Semasa temuduga tu, aku cakap bahasa Inggeris selang seli bahasa Melayu, lepas tu, kena buat sketsa sikit berkenaan macammana nak tolak hidangan bukan halal yang disediakan. Susah jugak tu. Tapi Alhamdulilah selesai jugak. Walaupun nervous dan gementar.

Dah selesai apa lagi, tunggu je lah jawapan pada bulan April nanti. 

p/s: Harap - harap terpilih la...;p

No comments:

Post a Comment