31 March 2012

Earth Hour 2012

Setiap 31 Mac setiap tahun adalah hari Earth Hour. Selalunya acara menjimatkan tenaga elektrik dan memadamkan lampu pada pukul 8.30 malam selama 1 jam akan diadakan.


Dah banyak negara yang join acara ni. Jadi aku pun tak terkecuali nak join.

Tapi bukan setakat lampu je, laptop pun kena tutup. TV pun sama. Nak lagi best tutp je semua perkakas elektrik kat rumah.

Facebook pun tutup kejap. Senang cerita semua - semua lah.

Boleh jugak rasa macam mana keadaan pakai lampu pelita zaman datuk nenek kita dulu.
Jambatan Di Sydney sokong Earth Hour...
Jomlah pakat sokong Earth Hour. Bukan selalu pun. Setahun sekali je. Tapi usaha nak selamatkan bumi untuk generasi seterusnya kena berterusan.

30 March 2012

Nyaris - Nyaris...

Hari ni boleh kata agak malang bagi aku. Tapi nak kata malang sangat tu, taklah. Sepanjang hari, berjalan lancar. Macam biasa je.

Datang pejabat lewat sikit disebabkan hujan disebelah pagi. Lepas tu, siapkan statistik jenayah yang tuan mintak petang semalam. Dekat nak balik baru bagitau tuan nih. Nasib la kalau lambat siap.

Tengahari ada jamuan sikit, oleh orang yang dapat PTK dan APC. Dalam pukul satu, baru bergerak ke masjid negara. Lepas sembahyang Jumaat, pergi pejabat pos, renew lesen.

Petangnya buat kerja yang tertangguh sejak semalam. Pukul 5.30 baru balik.

Nak dijadikan cerita, ada pulak "spotcheck" oleh SB kot. Alamak kalau patah balik naik ofis, nanti nampak sangat. Buat - buat macam biasa la. Diorang periksa beg, kantoi ada pendrive, tapi alasan aku kukuh, aku bawak nota exam dalam beg aku, jadi, dalam pendrive aku hanya nota - nota kuliah je. Selamatlah aku.

Kat Bukit Aman ni, kadang - kadang ada "spotcheck", kononnya takut bawak balik rahsia kerajaan. Dekat nak pilihanraya ni, macam - macamlah diorang ni. Sebelum ni takdak pun. Aku pun tak ingin nak bawak balik kerja. Banyak lagi kerja lain aku boleh buat.


Dalam perjalanan pulak, nyaris - nyaris aku nak kemalangan kat Mahameru. Ada ke teksi tu tiba - tiba tukar lorong tanpa bagi signal. Nasib aku pandai mengelak, kalau tak tergolek. Dah hon pun masih nak keluar lagi. Angin betul aku.

Satu lagi kemalangan nyaris - nyaris nak jadi. Entah nyonya mana, sesuka hati "cross" jalan kat simpang. Dah la jalan tengah sibuk. Mengong la, aku jugak yang nak jadi mangsa. Terkena side mirror aku. Nasib tindakan refleks aku cekap, boleh mengelak.

Malang betul aku hari ni, harap - harap ada benda baik nak jadi la lepas ni....;p

25 March 2012

Ke Korea....

Assalamualaikum...
Disebabkan lama tak update, kita bagi salam dulu. Almaklumlah, sibuk memanjang. Sebab aku terlibat dengan interview atau bahasa omputehnya temuduga.

Dalam bulan lepas kot, aku saja melawat apa yang ada dalam laman web JPA tu, secara tak sengaja aku ternampak iklan "Pencalonan Bagi Mengikuti Program Pertukaran Belia Malaysia-Korea Di Republik Korea Tahun 2012".

source:http://tong.visitkorea.or.kr

Mata aku bersinar - sinar sekejap sebab teruja. Aku tak hairan sangat negara Korea tu, kalau pergi ke Arab Saudi pun aku isi je borang. Jadi aku pun isi dan ajak kawan - kawan sekali. Mana boleh makan sorang kan, kena kongsi.

contoh surat JPA

Dan baru - baru ni, aku dipanggil untuk temuduga program ni. Dan aku diberitahu, sebanyak 1000 permohonan diterima dan hanya 300 je dipanggil temuduga. Kekosongan tempat hanya 15 je. Jadi persaingan agak sengit la.

Aku dan kengkawan kena temuduga pada hari terakhir dan aku kena sesi terakhir. Datang awal semata - mata nak temuduga.
Tempat temuduga

Geng pergi temuduga

Persediaan aku, hanyalah baca fakta - fakta negara Korea, apa yang menarik, iklim, geografi, politik dan budaya Korea. Sesuai dengan objektif program "memberi peluang kepada belia-belia Malaysia untuk mempelajari, manghayati dan mencontohi budaya dan etika kerja serta nilai - nilai positif masyarakat Korea serta menjalin hubungan rapat dan kerjasama diantara masyarakat Malaysia dan Korea."

Semasa temuduga tu, aku cakap bahasa Inggeris selang seli bahasa Melayu, lepas tu, kena buat sketsa sikit berkenaan macammana nak tolak hidangan bukan halal yang disediakan. Susah jugak tu. Tapi Alhamdulilah selesai jugak. Walaupun nervous dan gementar.

Dah selesai apa lagi, tunggu je lah jawapan pada bulan April nanti. 

p/s: Harap - harap terpilih la...;p

19 March 2012

Manusia VS Mesin

Satu info menarik yang nak aku kongsi. Kalau peperangan macam dalam filem Terminator berlaku. Tak dapat nak dibayangkan.

Tapi mungkinkah peperangan antara manusia dan mesin akan berlaku dalam masa terdekat ni?. Jom tengok infografik ni.

Dalam bahasa inggeris ye, kalau tak faham sila google translate takpun rujuk kamus.


Humans Vs Computers Infographic


p/s: maaf untuk entri yang panjang berjela...

Mood Hari Isnin...

Selalunya hari Isnin, hari yang agak "slow". Al maklumlah, 2 hari cuti. Orang putih cakap "Monday Blues". Tambahan pulak, cuti sekolah baru je lepas.

Kepada Ibu bapa, memang rasa malas. Apatah lagi, anak - anak. Orang Kedah cakap, "mandom" je mukanya.

Nak menceriakan pagi Isnin, aku kongsikan jadual gaji SSM yang diumumkan oleh PM baru - baru ni.


Khas untuk semua penjawat awam. Bila tengok jadual ni, mesti muka ada senyum. Masing - masing mesti dah keluarkan kalkulator nak kira gaji masing - masing, kan?

Jadual diatas hanya untuk tahun ke lapan je. Kalau ada yang ambik exam PTK, kiraannya lain pulak. Itu kena tunggu gaji bulan Mac atau bulan April ni. Sama - samalah kita tunggu....;p

p/s: aku pun tak sabar ni....hehehe

14 March 2012

Dah Tua Rupanya!!!

Cepat betul masa berlalu. Rasa macam baru je "sweet seventeen". Tapi dah pun sepuluh tahun berlalu.

Dalam masa sepuluh tahun selepas meninggalkan alam persekolahan, macam - macam cabaran dan dugaan. Ada suka, ada duka. Tapi dengan pengalaman menghadapi cabaran kehidupan dapat mematangkan seseorang.

Tak semua cabaran dan dugaan tu buruk. Mesti ada hikmah disebalik setiap yang berlaku. Tapi manusia kalau tak ada cabaran dan dugaan dalam hidup.

Kalau yang baik tu, jadikan teladan. Yang buruk jadikan sempadan. Dan aku percaya setiap berlaku, rezeki dan masalah adalah salah satu cara Allah S.W.T nak mengingatkan kita supaya bertawakkal kepada-Nya. Alhamdulilah, setiap yang berlaku, ada hikmahnya.


Dalam sepuluh tahun ni, rasa masih banyak lagi benda aku nak buat. Salah satunya melihat tempat orang. Bukan nak kata Malaysia ni tak cukup bagus, tapi sekali sekala nak juga berubah angin. Insyaallah ada rezeki boleh lah merantau.

Walaupun hari - hari sama je bagi aku, tak kisah janji dapat menjalani hari dengan riang dan ada kawan suka dan duka.

Kira beruntung sesiapa yang ada kawan yang rela mengambil tahu masalah dan menasihati kita. Itu tandanya kawan yang tak mahu melihat kita rebah di perjalanan hidup. Kena jaga kawan macam ni, zaman sekarang zaman orang pentingkan diri sendiri. Rela menjatuhkan kawan demi sesuap nasi.

Demi kehidupan dan hidup mematangkan diri.

Selamat Hari Lahir buat aku....;p

p/s: I Love My Life....(^^)V

08 March 2012

Berangan Dengan SBPA, Tapi Dibatalkan

Baru je selesai Perhimpunan Khas Penjawat Awam dengan PM. PM mengumumkan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dibatalkan. Kekal dengan Skim Saraan Malaysia (SSM), tapi dengan penambahbaikan.


Alhamdulilah, ada juga kenaikan gaji. Baru je berangan dengan kenaikan dua tangga gaji dalam SBPA. Dah tak jadi takpelah.

Meh kita semak peratus pelarasan gaji mengikut gred:

Kumpulan Pelaksana Gred 1 - 54 = 13%
Kumpulan Pengurusan Dan Profesional = 13%
Kumpulan Gred Utama C,B,A = 9%
Gred Turus 2 dan 3 = 8%
Gred Turus 1 dan Ketua Setiausaha Negara = 7 %

Tapi yang paling best bagi kumpulan Pelaksana Gred 1 - 54 macam aku, maksudnya kenaikan gaji dari RM80 hingga RM320. Masyuk tu.

Elaun COLA kekal la pulak. Tapi kawasan B dan C, elaun COLA naik RM50. Lepas la nak buat belanja sekolah anak.

Apa - apapun, Alhamdulilah rezeki jangan ditolak. Kalau ada yang tak puas hati tu, tak boleh nak kata apa la. Tak semua orang suka dengan apa yang kita suka.


p/s: baru je berangan nak dapat tunggakan dari bulan 1 sampai sekarang. Macam takde je...;p

07 March 2012

Opah Dulu, Opah Kini

Radio Dan Televisyen Malaysia (RTM) bercadang nak menerbitkan semula drama popular tahun 80-an dan awal 90-an, Opah, tetapi dengan barisan pelakon yang baru. Klik sini.

Kalau ikutkan drama Opah sangat nostalgia bagi aku, walaupun aku masa tu aku baru tadika nak masuk sekolah rendah. Tapi bila cerita ni ditayangkan di TV, mesti aku tengok.

Drama ni kalau tak silap aku seangkatan dengan drama TV RTM yang lain, contohnya Rumah Kedai, Naik Tangga Turun Tangga dan lain - lain drama. 

Generasi baru drama "Opah" - mstar online

Drama - drama masa tu, lebih menekankan tema kekeluargaan. Tak macam zaman sekarang kalau tak cerita hantu, mesti cerita cinta. Takpun cerita lawak spastik. Tak membina langsung.

Aku menyambut baik hasrat RTM menerbitkan drama Opah versi baru, khusus untuk generasi muda. Sekurang - kurangnya, boleh ambil teladan dari tema keluarga ni walaupun sikit. 

Tapi aku harap cerita ni nanti lebih baik kalau tidak pun, setaraf dengan Opah versi lama. Tapi biasalah setiap drama atau filem yang dibuat semula mesti akan dibandingkan dengan yang lama. 

Rindu betul aku nak tengok drama keluarga. Ini tak, balik - balik cerita cinta takpun hantu. Apakehe?