09 February 2012

Malang Tak Berbau

Badan masih terasa letih. Dengan segala benda yang berlaku, penat sampai tak boleh nak lelapkan mata. Tulah keadaan aku semalam.

Sebenarnya semalam adikku baru kemalangan, mujurlah tak teruk. Tapi motor terbang jugaklah RM300. Nak buat macam mana kan, benda nak jadi.

Dan aku selaku Abang Long, kena lah terlibat. Dengan menunda motor ke mekanik, ulang alik sepanjang Lebuhraya Persekutuan, sampai boleh khatam jalan tu. Barulah selesai malam tadi. Nasiblah aku naik motor je, kalau naik kereta, mau dekat ratus - ratus dengan duit tol dan duit minyak lagi.


Dan hari ni, kesan keletihan sampai rasa nak tidur sepanjang hari, tapi tak boleh sebab ada kat pejabat. Kerja hakiki kena buat jugak.

Tapi memanglah, lorong motorsikal di Lebuhraya Persekutuan, memang sangat teruk. Dengan jalan yang tak elok, dan berlubang - lubang, memang banyak kali dah berlaku kemalangan.

Dah memang nasib pengguna motorsikal diabaikan, cubalah tengok mana - mana lebuhraya yang ada lorong motorsikal. Mesti macam haram. Sebab tu banyak yang elakkan guna jalan motor.

Kalau tak guna pulak, polis kacau lak. Nasib - nasib. Memanglah kita kena beringat kalau bawak kenderaan apa sekalipun. Kalau kita tak langgar orang, orang langgar kita.

No comments:

Post a Comment