09 February 2012

Frasa "The Customer Is Always Right" Tidak Selalunya Betul

Sekarang kecoh berkenaan isu kakitangan KFC memukul pelanggan. Dan di dalam Facebook rasmi KFC, ramai yang menyatakan ketidakpuasan hati terhadap isu ini. Ramai yang menegakkan isu "The Customer Is Always Right".

Bagi aku, aku sangat - sangat tak bersetuju dengan frasa ni. Memandangkan aku pernah kerja di bahagian yang berkaitan pelanggan, jadi aku tahu "customer is not always right". Mereka juga ada ke"sengal"an mereka.

Pelanggan ni merasakan mereka berhak keatas barangan atau perkhidmatan kita. Walaupun benda tu bukan hak mereka pun.
Kadang - kala, ayat "The Customer Is Always Right" menambah tekanan kepada pekerja. Kalau dah terang - terang customer salah, masih nak pertahankan customer ke?

Tak mustahil juga kalau nak memberi layanan yang terbaik kepada pelanggan yang suka komplen akan mengabaikan pelanggan yang lain. Sebab tu kata "customer is not always right". Tak bagus untuk perniagaan.

Frasa "The Customer Is Always Right", ini dicipta pada tahun 1909 oleh Harry Gordon Selfrigde untuk kedainya. Tujuannya meyakinkan pelanggan, mereka akan dapat perkhidmatan terbaik dan meyakinkan pekerja untuk memberi perkhidmatan yang baik.

Berbalik kepada isu, tak terfikir ke? kedai yang ramai orang, kenapa masih nak tunggu dan masuk ke kedai tu lagi? Padahal banyak je kedai lain. Ni semua membabitkan sikap.

Tak munasabah kalau marahkan stesen minyak disebabkan harga minyak naik. Sama halnya, dengan isu KFC tu, tak patut marahkan pekerja sebab ayam habis. Sepatutnya marahkan pengurus yang gagal mengurus dengan baik. Tanggungjawab pengurus untuk pastikan ayam cukup. kan? kan?

2 comments:

  1. biasalah tu.sikap atau perangai manusia.sepatutnya kecik jadi besar.

    ReplyDelete
  2. stuju dengan sgt..xsemua kastemer tu betul...ada jgk yg agak "kegilaan"

    ReplyDelete