29 February 2012

Anjal Atau Lompat Atau Apapun Namanya!!!

Hari ni 29hb Februari . Hari yang berlaku hanya setiap empat tahun sekali. Hari yang jarang - jarang berlaku, setiap empat tahun sekali je kan.

Hari macam ni sesuai kalau ada kelahiran, perkahwinan atau sebagainya. Kalau hari kahwin, boleh sambut setiap empat tahun je. Boleh rasa macam pasangan yang baru kahwin walaupun dah sepuluh tahun kahwin, sebab ulangtahun perkahwinan, baru 2 kali sambut je kan.

Berbalik kepada cerita, aku nak tahu jugak asal - usul tahun lompat ni. Lalu aku google dan kongsikan disini.


Tahun lompat atau tahun anjal berlaku kerana untuk memastikan hari dan tahun mengikut peredaran bumi dan tahun astronomi. Tahukah, sebenarnya bumi beredar mengelilingi matahari selama 365 hari 6 jam 9 minit 9.54 saat mengikut perkiraan sebenar?. Jadi tahun lompat dicipta untuk memastikan kalendar dapat mengikut peredaran bumi.

Julius Caesar yang bertanggungjawab mencipta tahun lompat untuk Kalendar Gregorian. Keputusan beliau adalah berdasarkan pemerhatian oleh ahli astronomi beliau iaitu, Sosigenes.

Kemudian, Pope Gregory XIII menetapkan tahun lompat mestilah tahun yang boleh dibahagi dengan angka 4.

Kalau dalam kalendar islam pula, bilangan hari ditambah kepada setiap bulan terakhir kalendar islam ( bulan Zulhijjah) dengan setiap 30 tahun ada 11 tahun lompat.

Itu serba sedikit info yang aku nak kongsikan berkenaan tahun lompat ni. Tak salah menimba ilmu walaupun remeh. Jadi kepada yang menyambut hari kelahiran dan perkahwinan, tahniah kerana anda istimewa...;p


No comments:

Post a Comment