04 January 2012

Pengalaman Sekolah Dahulukala

Nak bercakap pasal pengalaman pertama masuk sekolah. Almaklumlah hari ni, hari pertama sekolah. Nak bercerita sikit macam mana pengalaman aku.

Kalau diikutkan, aku ingat - ingat lupa pengalaman sekolah. Masa tu aku bersekolah di Sibu, Sarawak. Pergi sekolah awal. Pukul 6 pagi kalau tak silap. Di Borneo, pukul 6 dah macam pukul 7, kalau kat Sarawak.

Seingata aku, pergi sekolah naik trak polis. Best. Jumpa kawan - kawan baru. Angin pagi menyapu muka. Syok. Masa tu tinggal kat kawasan kem polis hutan. Pergi balik sekolah memang naik trak.

Berbalik ke cerita asal. Member aku pertama masa darjah 1 tu, Abang Abdul Qayyum. Rumah dia dekat je dengan sekolah. Selalu singgah rumah dia lepas balik sekolah. 

Cikgu masa tu, Cikgu Dayang. Nampak garang tapi hati baik. Aku masa tu, tak de lah nangis - nangis. Seronok je. 

SRK Abang Ali.
Pengalaman kena tinggal trak paling tak boleh lupa. Almaklumlah, sekolah hari Jumaat balik awal kan?. Tapi aku kena bertugas sapu lantai. Jadi dah selesai, terus lah balik. Alih - alih trak takde. Rasa nak nangis. Tapi boleh lepak layan aiskrim dengan nyonya depan pagar sekolah.

Sekolah aku depan masjid. Jadi lepas solat Jumaat, adalah abang ni. Tanya aku, kenapa tak balik lagi? Aku cakap kena tinggal. Lepas tu, dia cakap nak hantar balik. Dulu mana ada kes - kes culik budak ni. Lagipun ramai orang baik - baik zaman tu. Tak macam sekarang. 

Aku pun selambalah naik motor dia, sampai rumah aku tu. Alhamdulilah selamat. Mak aku dah cuak dah masa tu. Hehehe. 

Nama abang tu pun aku tak tahu. Apapun terima kasih lah bang, jasamu dikenang.

No comments:

Post a Comment