26 January 2012

JAGA - JAGA Pengguna Komputer!!!

Kebiasaannya, pengguna mengadap komputer 12 - 18 jam sehari. Kalau pengguna tegar lagi lebih lama. Terutama kaki game. Lebih dari 20 jam. Kalau boleh, 24jam, 7 hari seminggu nak mengadap komputer.

Bagi pengguna biasa - biasa, 12 jam adalah normal. Tapi dalam masa 12 jam mengadap komputer, macam mana nak jaga kesihatan mata. Almaklumlah, mata nak pakai lama. Kalau dah rabun tahap kronik sehingga nak tidur pun kena pakai spek, memang kronik sesangatlah.

Aku pun tengah mencari - cari cara nak jaga mata dari rabun disebabkan mengadap komputer terlalu lama. Setakat ni aku masih belum berkaca mata. Yelah makan lobak hari - hari. Tapi tak mustahil akan pakai jugak satu hari.

Satu kemusykilan. Adakah aku akan kelihatan kacak jika berkaca mata?...haha...mati perasan la camni...;p


Back to story, aku membelek segala khazanah dan petua - petui yang ada. Akhirnya terjumpa cara paling mudah, iaitu 20-20-20.

Apakah itu? Saiz badankah?...Bapak buruk kalau 20-20-20. Dahla kurus, lurus macam pembaris lak. Bukan saiz badan, tetapi terapi yang disyorkan oleh pakar mata profesional. Berikut cara - caranya:-

Langkah 1
Selepas 20 minit mengdap komputer, alihkan pandangan pada objek yang jaraknya lebih kurang 20 kaki. Perlu dilakukan untuk mengelakkan mata menjadi letih.
Kalau ada gadis seksi kat sebelah, suruh dia berdiri 20 kaki dari korang. Nak elakkan maksiat jugak...

Langkah 2
Pejam celik mata sebanyak 20 kali untuk melembapkan. Kalau ada eyemo, titik 20 kali gak...err...lawak je.

Langkah 3
Elakkan duduk dalam posisi yang sama lama - lama. Berjalan untuk 20 langkah selepas 20 minit mengadap komputer. Nak lancarkan peredaran darah.
Ajak ramai - ramai berjalan bersama sambil gosip - gosip macam kat pejabat aku ni..hehe

Itu aje yang patut diamalkan, 20-20-20. Senangkan? Lepas ni nak praktik...Jom join sesama;p


No comments:

Post a Comment