03 January 2012

Hygiene

Cuti tiga hari aku habiskan dengan layan DVD. Kebetulan banyak cerita yang aku beli tapi tak berkesempatan nak tengok.

Jadi, dari aku melepak buang masa kat luar menghabiskan duit. Ada baiknya kalau aku layan cerita. Nak mengemas rumah memang tak de mood pun.

Salah satu cerita yang menarik perhatian, walaupun jalan cerita kategori lembap, Contagion. Cerita pasal penularan wabak penyakit. Nak baca sinopsis klik sini.


Cerita ni ibarat kesinambungan dari kes wabak selsema burung (SARS) dan H1N1. Tapi dalam cerita ni penyakit yang berasal daripada kelawar dan khinzir. *khinzir jugak bawak penyakit, tu sebablah diharamkan*

Aku puji satu je cara penyelesaian, jaga kebersihan diri (Hygene aka Haigin). Cara paling mudah cuci tangan je. Mudah dan ringkas. Tak perlu perbelanjaan besar.


Penyakit mudah tersebar melalui sentuhan. Di supermarket dulu, semua ada cecair sanitizer kat mana - mana. Sekarang mana ada dah. Sekejap je.

Bukan ke bagus kalau sentiasa ada. Ini dah terhantuk baru terngadah. Tak mustahil wabak berulang balik. Tak minta tapi beringat. Kita boleh buat yang paling mudah je, cuci tangan.

No comments:

Post a Comment