22 December 2011

Duit Baru

Semalam Bank Negara Malaysia melancarkan siri mata baru yang akan diedarkan tahun depan. Mata wang baru yang dipertingkatkan ciri - ciri keselamatan.


Ciri-ciri keselamatan bagi mata wang baru itu termasuk imej bayangan, tetingkap lebih jelas, potret bertanda keselamatan dengan piksel dan angka yang diserlahkan, benang keselamatan berwarna, benang lensa mikro serta tampalan berkilat bagi memudahkan orang ramai mengenal pasti nilai setiap satunya.

Satu lagi ciri-ciri dipertingkatkan ialah pengenalan secara sentuhan yang membolehkan individu kurang penglihatan dapat mengenal pasti dan membezakan nilai mata wang berbeza.

Siri mata wang baru mengambil inspirasi daripada ciri - ciri unik semulajadi, budaya dan warisan Malaysia.

Satu yang menarik perhatian aku, adalah matawang RM 20. Agak lama juga tak muncul RM 20.Yang akhir pun, tahun 80 an dulu. Hampir 25 tahun juga la.

Selepas ni, lagi senang nak berbelanja. Jom pergi YES. (Year End Sale). Bonus pun dah dapat.

2 comments:

  1. eh.. 20ringgit dlu ada eh? xtahu pulak.. budak lahir 1992..hohohoh duit warna warni mcm juta ria dah..

    ReplyDelete
  2. @Cik Jingga: Mmg ada dulu, kaler coklat, try google mst ada gambar....Rugi tak simpan dulu....:P
    Duit baru neh macam duit Monopoly @ Saidina jek...

    ReplyDelete