30 December 2011

Blogspot ke Blogpot???

Benda ni mungkin dah lama beredar di dalam dunia maya. Tapi aku tak kira aku nak kongsi jugak.

Tahukah anda jika anda membuka blog kawan - kawan anda terutamanya Blogspot dengan membuang  huruf "s" pada Blogspot menjadi Blogpot, anda akan dibawa ke pautan lain??

Ini cara - cara yang aku diberitahu:-

1. Buka mana - mana blog kawan anda terutamanya yang menggunakan Blogspot.
    contoh: http://abcdefg.blogspot.com

2. Kemudian taip semula url blog kawan anda, dengan membuang huruf "s" pada perkataan Blogspot.
    contoh: http://abcdefg.blogpot.com

Anda akan dapati bahawa anda telah dibawa ke pautan ini.


Apakah agenda yang tersembunyi dalam hal ini?? Tepuk Dada Tanya Iman. Aku cuma menyampaikan.

Sungguh licik mereka ini. Nauzubillah. Semoga generasiku terselamat daripada godaan Syaitan.


Pejam Celik

Dah tak berapa hari lagi untuk tahun 2011 berakhir. Ada suka dan ada duka. Kalau yang suka, tahniah diucapkan. Cuma jangan terlalu suka, kelak berduka akan merana.

Bagi yang berduka, Insyaallah esok masih ada. Hidup ibarat roda. Ada masa kita di atas, ada masa kita di bawah. 

Tak semua orang sempurna. Tak semua orang bernasib baik. Yang bernasib baik atau dalam erti kata lain, bertuah, sesekali memberi bantuan kepada yang kurang bernasib baik bagi meringankan beban. Selalulah memberi kalau ingin menerima. 

Petikan dari buku - buku motivasi yang pernah aku baca.


Ok, cukup tazkirah hari ni. Sebenarnya aku hanya nak membebel. Kalau tak tulis sesuatu, memang blog ni bersawang. Dahlah update seminggu beberapa kali je. Memang tak boleh tumpu seratus peratus pada blog ni. Tak macam zaman remaja, banyak masa terluang. 

Sekarang sudah bekerja dan belajar, baik tumpu pada yang lebih memerlukan perhatian. Jangan nanti semua terabai, bak kata pepatah "Yang dikejar tak dapat, Yang dikendong berciciran". Naya je.

Blog ni dah berusia 11 bulan. Ibarat bayi baru berjalan jatuh, banyak lagi kekurangan. Lagipun blog peribadi, tak banyak untuk diceritakan. Cuma bila sekali sekala bercerita, mesti panjang lebar. Sabar jelah.

Pencapaian aku untuk tahun ni, banyak jugalah pencapaian. Cuma aku tak berapa ingat. Ada suka dan duka. Tapi beberapa hajat aku untuk tahun ni, sudah tercapai. Alhamdulilah. Cuma bab nikah kahwin je macam jauh sikit nak tercapai. Hehehe.

Bukan tak mahu, tapi..... Oklah cukup bebelan untuk hari ni. ;p




28 December 2011

Andai Mahu Menerima...

Hanya perkongsian untuk hari ni....Khas untuk Adam dan Hawa sekalian....


untuk ADAM.. andai mahu mencari hawa..

1. jangan dilihat pada purdah mahupun tudung semata-mata..kerana hawa hari ini tidak lagi seperti dulu..lihatlah pada telapak tangannya..andai mudah telapak lembut itu hinggap pada kulit lelaki lain tanpa lapik..fikirlah semasaknya untnk menyuntingnya..sesungguhnya memegang bulu anjing itu lebih baik dari menyentuh kulit lelaki atau wanita yang boleh kita kahwini..

2. jangan dilihat pada baju labuh mahupun jubahnya semata-mata..lihatlah pada sebujur bibirnya..andai kata-katanya berbisa atau kuat suaranya..fikirlah semasaknya andai hati masih teringin menyuntingnya..khuatir kelak dia membawa fitnah buat si suami..menabur buruk diri si suami..

3. jangan dilihat pada cantik ayu wajahnya semata-mata..lihatlah pada sepasang indah mata miliknya..andai tidak redup menunuduk pandangan..fikirlah semasaknya andai ingin terus menyunting dirinya..khuatir bila sudah bersuami matanya masih terus meliar memandang segak rupa lelaki lain yang bukan bernama suami..


untuk HAWA.. andai mahu menerima cinta adam..

1. jangan dilihat pada kereta mewahnya semata-mata..lihatlah pada aktiviti malamnya..andai liar hidupnya tika malam menjelma..fikirlah sebaiknya andai mahu menerima..kerana maksiat itu lebih mudah tatkala kelam malam sudah tiba..khuatir juga subuhnya terus leka dibuai mimpi nan indah..

2. jangan dilihat pada pakaian berjenama semata-mata..lihatlah pada bahagian kakinya..andai mudah lututnya ditayangkan tatkala lincah dipadang bola..fikirlah sebaiknya andai masih mahu menerima..kerana aurat suami itu hanya selayaknya dilihat oleh si isteri..

3. jangan dilihat pada tampan paras semata-mata..lihatlah pada mulutnya tatkala berbicara..andai dia mudah menghambur carutan dan sumpah seranah..fikirlah sebaiknya andai masih tegar memilihnya..khuatir pabila bersama kelak..kesalahan kecil anda akan menerima hamburan cacian yang menyeksakan..



-kredit kepada sesiapa yang mencoret-
-suka ;)

27 December 2011

Kagum Sekejap

Nampak gambar ni terbayang, kalaulah pejabat aku ni buat satu. Taklah penat berjalan. Dahlah jarak jalan besar ke pejabat agak jauh. Memang terbakarlah lemak degil.

Satu lagi senang kalau pengguna jalan kaki nak berjalan ke tempat pengangkutan awam. Rasanya agak jauh tempat bas atau stesen LRT dari pejabat aku.

Dah mula digunakan - Foto AFP

Kalau dikira stesen LRT Pasar Seni tu, memang nampak je opis besar aku dari stesen tu. Nak je buat kereta kabel dari pejabat ke stesen LRT tu. Mesti bestkan??

Berbalik kepada gambar. Eskalator ni dibina untuk menggantikan lebih daripada 350 tangga konkrit di kawasan penduduk daerah Comuna 13 Medellin, Colombia. Terdiri daripada enam bahagian dan akan memberi manfaat kepada 12 ribu pengguna tempatan.

Gambar pelan eskalator yang akan siap sepenuhnya

Lepas ni tak mustahil akan ada penduduk yang obesiti. Gara - gara eskalator ni. Setahu aku lah, orang latin ni bukan ke slim - slim je macam dalam telenovela. Kalau ada eskalator ni, tak de dah la orang slim - slim.;p


Trip Aquaria, KLCC

Dah agak lama tak berjalan - jalan buang duit. Kali ni, jalan - jalan kat KLCC je. Destinasi, Aquaria KLCC. Ada apa di Aquaria ni?. Jom jalan.

Kalau nak diikutkan, ni pertama kali aku ke Aquaria. Walaupun dah lama tinggal di KL ni, tapi memang tak pernah ke Aquaria ni. Cuti - cuti macam nilah baru ada peluang nak berjalan.

Benda pertama yang nak tengok, mestilah harga tiket dulu. Berapa harganya?. Mengikut harga pasaran seperti yang tertera;

Harga tiket

Jalan - jalan masuk ke Aquaria, benda pertama yang nampak, ikan Piranha. Didatangkan khas dari sungai Amazon. Sebesar pinggan tu.


Selepas tu kagum dengan hutan paya bakau. Banyaklah flora dan fauna. Mulanya fikir ikan dalam laut je ada kat Aquaria ni, rupanya tak.



Seksyen seterusnya baru nampak laut, ada aquarium silinder yang tinggi. Kagum sekejap. Nak ada satulah kat rumah.

Seterusnya barulah masuk ke dalam terowong aquarium yang menjadi tarikan di Aquaria ni. Best. Terasa seperti berenang di dalam laut.

Lepas terowong adalah beberapa aquarium yang lain. Layanlah gambar - gambar ni. Malas nak bebel dah.






25 December 2011

Nyahtoksin

Macam dah lama tak update. Bukan apa, sekarang tengah jalani proses detoksifikasi. Jadi adalah kesan sampingan yang aku terima.

Almaklumlah, badan lama pakai, segala jenis toksik dah bersarang dalam badan. Aku pun bercadang nak nyahtoksik segala yang ada. Memang badan kita dah ada proses nyahtoksik secara semulajadi. Tapi kadang kala proses ni perlukan bantuan juga.


Jadi aku menggunakan produk Juvanex melalui Program Nyahtoksin 7 Hari. Produk yang ramai selebriti dah cuba dan berkesan. Ini mungkin promosi percuma. Tak ada bayaran apa - apapun diterima.

Kita mulakan dengan harga. Harga asal RM160, tapi aku dapat dengan harga promosi RM120. Kalau ikutkan banyak je produk detok yang lain, tapi aku berminat nak cuba jenama Juvanex ni.

Aku baru guna dua hari, jadi belum nampak perubahan ketara, cuma kesan sampingan seperti sakit kepala, loya - loya, kerap kencing dan kerap letih dan mengantuk.


Tapi itu untuk tiga hari pertama. Hari - hari seterusnya mungkin kembali normal sikit demi sedikit. Selain dari produk Juvanex yang diambil sebagai minuman perisa oren. Kena jaga pemakanan juga. Ada disertakan sekali pelan pemakanan. Ikut je pelan tu, Insyaallah menjadi.

Kalau berminat sila layari laman web dan Facebook Juvanex.

22 December 2011

Duit Baru

Semalam Bank Negara Malaysia melancarkan siri mata baru yang akan diedarkan tahun depan. Mata wang baru yang dipertingkatkan ciri - ciri keselamatan.


Ciri-ciri keselamatan bagi mata wang baru itu termasuk imej bayangan, tetingkap lebih jelas, potret bertanda keselamatan dengan piksel dan angka yang diserlahkan, benang keselamatan berwarna, benang lensa mikro serta tampalan berkilat bagi memudahkan orang ramai mengenal pasti nilai setiap satunya.

Satu lagi ciri-ciri dipertingkatkan ialah pengenalan secara sentuhan yang membolehkan individu kurang penglihatan dapat mengenal pasti dan membezakan nilai mata wang berbeza.

Siri mata wang baru mengambil inspirasi daripada ciri - ciri unik semulajadi, budaya dan warisan Malaysia.

Satu yang menarik perhatian aku, adalah matawang RM 20. Agak lama juga tak muncul RM 20.Yang akhir pun, tahun 80 an dulu. Hampir 25 tahun juga la.

Selepas ni, lagi senang nak berbelanja. Jom pergi YES. (Year End Sale). Bonus pun dah dapat.

19 December 2011

Mancing Udang....Lagi

Dah lama juga tak memancing udang di Tepian Rimba. Dengar member aku asyik memancing je. Siap dapat udang besar lengan lagi.

Jadi untuk menghilang penat lelah kerana sibuk. Ada baiknya sesekali pergi merehatkan diri, dengan cara memancing...Yeaaaa....


Tepian rimba ni pernah aku review sebelum ni. Rujuk sini.

Bila sekali - sekala memancing ni, seronok. Tapi nak lagi mencabar, pancing ikan lah. Tapi aku memilih untuk memancing udang. Rileks sikit.

Tapi memancing udang ni, kena waktu panas. Aku pergi waktu mendung dan hujan rintik - rintik. Tak dapatlah udang banyak. Dapat tujuh, lapan ekor jadilah. Buat udang celup tepung.

Memandangkan sekarang musim cuti sekolah, ramailah ibubapa bawa anak - anak bersama. Nasib baik aku datang awal, dapat port baik sikit.

Mungkin kalau datang lewat, udang dapat dua, tiga ekor je. Itupun kalau dapat. Kalau tak gigit jari je lah.

Bukan senang jugak nak memancing udang. Macam aku, dua ekor udang terlepas, gara - gara tersilap teknik menaikkan udang. Dapat sepit udang je. Dahlah tak de isi.

Tapi takpe, lain kali kita mancing lagi.

16 December 2011

It's Jumuah "Friday"

Siapa yang tak kenal dengan Rebecca Black yang menyanyi lagu "Friday" dalam nada sumbang. Yang perasan konon - konon suaranya sedap. Tak semena - mena terkenal.

Lagu "Friday" yang tiada pengisian. Lirik pun mudah, macam dibuat oleh budak tadika. Lupakan pasal Rebecca Black. Ada artis baru dari Awakening Records, iaitu Raef.


Lagu parodi "Friday" versi islamik. Penuh pengisian dan bermakna. Jom layan.


Lirik lagu.
5AM Waking up for Fajr
Got to make Wudu', got to pray my Sunnah
Got to make Ghusl, got to clip my nails
Looking outside, the sun is rising up in the sky
Everybody's rushing
Got to get down to the masjid
Got to say "Salam" to the Imam

Sitting in the first Saff, chilling in the back Saff
Got to make my mind up....Do what the prophet did!

It's Jumuah! Jumuah!
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to His mercy, mercy
Jumuah! Jumuah!
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to the Ajr.
Miswaking!, Miswaking!
Pray, Pray, Pray, Pray
Got to read Surah Al-Kahf

12.45 the Imam's on the mimbar, talking about something like "Fiqh Az- Zakat"
They're whispering, chatting from the crowd, don't they know that's haram
I stand up, you stand up, prayer's about to start "Qad, Qaamat es-Salaah"
Foot to foot! Shoulder to shoulder! Just don't step on me!

Sitting in the first Saff, chilling in the back Saff
Got to make my mind up... Do what the prophet did!

It's Jumuah! Jumuah!
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to His mercy, mercy
Jumuah! Jumuah!
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to the Ajr
Miswaking!, Miswaking!
Miswaking!, Miswaking!
Pray , Pray, Pray , Pray
Got to read Surat Al-Kahf

It's Jumuah! Jumuah!
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to His mercy, mercy
Jumuah! Jumuah!
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to His mercy


08 December 2011

Apa Ada Dengan SBPA?

Seperti semua sedia maklum. Pekeliling perkhidmatan berkenaan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam telah diumumkan semalam. Dan hari ini, pekeliling berkenaan SBPA boleh diakses di laman web JPA.

Banyaklah perkara - perkara yang diberi perhatian oleh kerajaan demi menjaga kebajikan kakitangan awam. Antara yang dikaji, gaji minimum dan gaji maksimum, persaraan, imbuhan tetap dan elaun serta kemudahan lain.

Bila pekeliling seperti ni, kena baca dan fahami betul - betul. Tak lah nanti, akan tertanya - tanya, kenapa kita dapat macam ni, orang tu dapat macam tu. Sebab soal gaji ni, isu sensitif. Bagi akulah.

Nak faham tu yang jadi masalah. Sebab ayat - ayat yang digunakan Bahasa Malaysia tinggi. Kena baca 5-6 kali baru nak faham. Aku dah la lembab.


Kalau ada yang nak membaca juga sila klik laman JPA ni. Pastikan dah ada Acrobat Reader, sebab semua pekeliling dalam format PDF.

07 December 2011

Paksarela Ber"Ombak Rindu"

Tajuk tak tahan. Tapi disebabkan dipaksarela tengok filem ni, terpaksarela juga untuk membaca novel "Ombak Rindu" yang dipinjamkan oleh Kak Jay. Terpaksarela aku menghabiskan novel ni sebelum hujung minggu.
Baru dapat. Kulit novel yang lama.

Kalau tak, aku mungkin tak faham jalan cerita filem ni nanti. Bak kata kawan aku yang dah tengok filem ni, dinasihatkan untuk membaca novel sebelum tengok filem ni.

Masak juga nak menghabiskan novel ni. Almaklumlah, dah lama tak membaca novel. Yang terakhir, masa beli novel dari Pameran Buku kat PWTC dulu. Tu pun bulan Mac. Dah lama dah.

Nak memupuk balik minat membaca novel makan masa juga. Slow-slow je lah. Novel ni macam aku pernah baca. Tapi aku tak berapa ingat kisah tentang apa sebenarnya. Tu yang kena baca balik. Sebab tu pinjam je.

Kulit novel yang baru.
-kredit to pinkyanie-

Kalau beli yang baru, kulit novel dah diganti dengan poster filem dah. Dah tak original dah. Isi mungkin sama. Kulit dah lain. Jadi feel lain la sikit.

Dan bila belek - belek suratkhabar Metro hari ni, ada rencana berkenaan penulis yang mendapat royalti yang tak setimpal dengan sambutan filem. Mungkin begini nasib penulis bila pihak penerbit buku dan filem terlepas pandang kepada penulis.

Berita hari ni.
-hmetro-
Berita lanjut disini.

Ok, nak rehat kejap. Sambung baca novel. Kena gigih habiskan...;p

05 December 2011

PC Fair Kurang Menarik???

Hujung minggu baru - baru ni, aku sengaja menghabiskan duit dan masa di KLCC. Tempat dimana pameran komputer atau PC Fair berlangsung. Cadangnya nak teman member pergi beli external hardisk je.

Alih - alih aku pun terbabit membeli juga. Adalah dua jenis benda yang kalau dikira balik ngam - ngam seratus ringgit. Sebab komputer kat rumah dah lengkap semua aksesorinya.

Penat jugalah berjalan. Mula dari tengah hari, pastu rehat kejap, sambung balik sampai ke petang. Kaki pun dah kebas sampai tak rasa apa dah. Gara - gara nak mencari harga external hardisk yang murah.

Ni kira sikit lagi berbanding dulu.
Tak tahulah, samada aku ketinggalan atau memang barang mahal. External hardisk serupa macam aku punya berharga RM250. Dulu bukan RM180 je ke?. 500GB je pun.

Abaikanlah, lagipun keperluan mendesak. Bukannya berkira sangat pun, tapi sebab dah pernah dapat barang lagi murah. Dapat yang RM200 pun dah ok dah.

Macam best je main game sampai 3 monitor.
Main kat TV je lah.
Tengok kamera aku tergoda, tengok monitor PC pun aku tergoda. Nasib tak tergoda dengan gadis - gadis promoter yang pakai seksi - seksi...;p

Tapi aku perasan, orang ramai dah kurang sikit berbanding tahun lepas. Tahun lepas lagi ramai, sampai nak membeli pun tak senang. Tengok barang asyik nampak orang je. Belek barang pun terkena barang.
Tawar - menawar...;p
Tahun ni , tak tahu apa puncanya orang dah kurang. Samada tengah bulan atau semua sedang berjimat cermat untuk tahun depan. Yang pasti harga barang elektronik memang dah naik. Rugi - rugi. Baik beli kat Low Yatt.

Lepas habis berjalan, kitorang makan - makan pula kat Big Apple. Nak menggantikan lemak yang dah hilang. Lewat petang baru masing - masing dah letih. Balik rumah rasa nak terus tidur je.

Kat ruang koridornya.

01 December 2011

Dah Hujung Tahun Dah???

Sebulan lagi kita nak meninggalkan tahun 2011. Banyak sudah suka dan duka. Dan aku pun baru berblogging tahun ni. Tak banyak yang boleh diharapkan pada blog yang tak sampai setahun ni.

Bagi orang lain, mungkin gigih mempromosikan blognya di sana - sini. Tapi bagi aku yang jarang - jarang nak update ni, tak perlulah. Cukup dengan aku jaga hati pembaca setia aku. Bukan senang nak membuatkan orang mengikuti blog kita. Dah ada pengikut ni, syukur sangat - sangat.

Ada segmen - segmen dari blogger - blogger lain yang aku join. Ikut keadaan. Ada masa aku pun nak buat segmen juga, tapi mesti nak bagi yang kaw - kaw punya.


Bagaimana dengan pencapaian untuk tahun ni?. Aku tak nak letakkan harapan tinggi. Asal azam aku tercapai. Alhamdulilah. 

Nampak gayanya azam aku akan tercapai dalam sikit masa lagi. Suka aku. Azam nak kurus yang susah sikit. Hehehe. 

Kalau berkisar kawan - kawan aku. Ramai yang menamatkan zaman bujang. Aku?. Belum lagilah. Bukan senang nak mengemudi kapal. Hanya yang kuat dapat melaluinya.

Cukuplah dengan cecehan aku ni. Karang meleret pulak. Apapun, untuk ucapan yang entah keberapa. Aku ucapkan semoga azam kalian tercapai. Amin