06 November 2011

Ibadah Korban

Alhamdulilah selesai sudah ibadah korban aku untuk tahun ni. Insyaallah ada rezeki tahun depan boleh buat lagi.   Dan aku baru tahu, walaupun kita dah korban untuk satu bahagian daripada tujuh bahagian lembu pada tahun ni, kita kena korban lagi untuk baki enam bahagian lagi pada tahun - tahun akan datang. Ini apa yang aku baru tahu. Betul atau salah kena rujuk lagi pada yang pakar.


Walaubagaimanapun, korban aku tahun ni, adalah yang pertama kali bagi aku. Semoga korban aku diterima. Dan memang dah lama aku berniat untuk korban, Alhamdulilah tercapai juga hasrat. Insyaallah tahun depan boleh korban lagi.

Memandangkan aku dah selalu sangat tengok orang sembelih lembu, sebab pakcik aku tukang sembelih lembu, rasa geli atau loya atau yang sewaktu dengannya bila tengok lembu kena sembelih apalah sangat. Jangan tengok orang kena sembelih sudah lah. Nanti tak tidur malam.

Ada orang cakap, jika kita melihat binatang dikorbankan atau disembelih sehingga terdetik dalam hati rasa kasihan pada binatang tersebut, haram kita memakannya. Itu apa yang aku diberitahu. Betul atau salah, wallahualam.


Nak diingatkan juga, sesiapa yang:

- Islam
- Merdeka (Bukan hamba)
- Baligh lagi berakal
- Mampu untuk berkorban 

digalakkan untuk menunaikan ibadah korban. Walaupun ia sunat muakkad, tetapi sangat - sangat dituntut. Sama - samalah kita menunaikan ibadah korban....jika berkemampuan....;p


No comments:

Post a Comment