08 November 2011

Bahasa Dalam Blog

Ada orang cakap, kalau nak tarik trafik paling banyak dalam blog, cuba tulis guna bahasa Inggeris. Mesti ramai pembaca akan berkunjung. Sebab kebanyakkan penduduk dunia fasih berbahasa dan membaca di dalam bahasa Inggeris.


Itu aku tak nafikan, sebab itu blog yang berbahasa Inggeris cepat naik dan dikenali. Tambah lagi, kalau blog tu berkenaan info dan maklumat terkini. Kalau blog peribadi satu kelebihan kerana setidak - tidaknya orang akan singgah ke blog tersebut.

Satu lagi, kalau nak berbahasa Inggeris, pastikan kaedah penulisan boleh diterima pakai. Yakni mudah difahami. Tak perlu bahasa "bombastik". Cukup dengan ayat ringkas dan mudah. Itu untuk yang fasih berbahasa Inggeris.

Bagaimana dengan yang tak fasih?. Apa nak dikata, cukuplah dengan apa saja bahasa yang difahami. Janji ada juga pembaca. Tak dikenali pun tak mengapa. Cukuplah ada tempat untuk mencoret. Untuk dikenali dengan hanya bahasa yang segelintir saja penuturnya, mungkin agak susah, tapi tak mustahil.

Mungkin boleh menggunakan apa saja aset yang ada, seperti rupa yang cantik atau kacak, kerjaya yang hebat atau dengan kata lain "aset yang boleh dijual". Kalau aset tak boleh dijual, jadilah seperti blog aku, yang kadang kala terasa seperti syok sendiri bila baca kembali entri yang lepas - lepas.


Jangan salahkan aku, aku menulis apa yang terlintas difikiran. Ikut suka hati apa yang nak ditulis. Mungkin ada yang tak suka dengan apa yang ditulis, mungkin ada yang suka. Kalau semua mesti mengikut kehendak orang, alamatnya berkuburlah blog ni. Niat berblog itu yang penting.

Maaf cakap, tapi hakikatnya aku adalah aku. Tak semua yang aku suka, orang suka, dan tak semuanya orang suka, aku suka...;p


No comments:

Post a Comment