20 October 2011

Mestikah Aku Kahwin......??? (Dilema Orang Bujang)

Bila dah dekat hujung - hujung tahun ni. Pelbagai jenis kad dan undangan yang aku dapat. Itu belum lagi undangan melalui Fesbuk.

Korang mesti dapat undangan yang sama. Ala undangan walimatul urus, kenduri dan yang sewaktu dengannya. Bila dah dapat undangan, wajib hadir kecuali ada masalah yang tak dapat dielakkan.

Aku bukan tak nak pergi tapi bila dah kawan - kawan satu sekolah, satu kolej kahwin. Mesti ada suara - suara sumbang yang bertanyakan "Kau bila lagi?". Mestikah aku jawab?. Yang mampu aku buat hanya tersenyum. Dalam hati, mau je cakap, "Debik kang!!".


Jodoh dan pertemuan di tangan Tuhan. Kita hanya merancang dan berusaha. Jika dah ditetapkan esok aku kahwin, kahwinlah aku. Kalau tak, taklah.

Terdetik di hati rasa cemburu, bila tahu kawan - kawan lama dah selamat mendirikan rumahtangga. Tapi wajar ke nak cemburu?. Mestikah aku berkahwin, kalau orang lain sibuk berkahwin?. Tak naklah. Takkan aku nak kahwin semata - mata orang lain sibuk berkahwin. Mujur aku tak berseorangan. Masih ada orang lain yang belum bertemu jodoh.

Memang tak baik kahwin lambat- lambat. Takut dah pencen, anak kecik lagi. Tapi biarlah. Masa dan ketika biar Tuhan yang tentukan.

Lain kali kalau ada yang bertanya, aku akan jawab:

Kenapa Lambat Kahwin? 

✔ Kerana Allah tahu masa yang terbaik untuk aku.


Dah Berpunya? 


✔ Ya. Kerana setiap orang telah ditetapkan jodoh masing - masing.

Siapa? 


✔ Nanti Allah akan perkenalkan kepada aku.

Bila? 


✔ Bila kami dah dipertemukan. InsyaAllah jemput datang ke walimatul urusku nanti.





P/S: Jgnlah selalu bertanya bila orang tu nak kawen. Kerana semua RAHSIA itu, terletak DI TANGAN ALLAH. 
Sampai masa Allah akan membongkarkannya. InsyaAllah. 

1 comment: