18 October 2011

Diskriminasi

Aku bukan nak bercakap pasal diskriminasi antara kaum. Isu tu dah lapuk, walaupun masih berterusan di mana - mana. Hatta di negara kita pun. Tapi ini pasal diskriminasi pangkat.

Perasan atau tidak, terutamanya di jabatan - jabatan kerajaan, sesiapa yang naik pangkat, contohnya dari N17 ke N22, cuba menjarakkan diri dari bergaul dengan orang yang berpangkat rendah. Padahal dulu dia berada di pangkat yang sama.


Tiba - tiba ada perasaan angkuh dengan pangkat, dan rasa hanya layak bergaul dengan orang sepangkat atau lebih. Malah kawan baik yang dulu sama pangkat pun dah tak ditegur. Nampak ketara sangat. Cara percakapan pun dah berubah. Tak boleh lagi gelak ketawa sama - sama. Semua tu rezeki masing - masing.

Tahu memang kena ada jarak dengan orang bawahan, tapi biarlah hanya di pejabat saja. Di luar pejabat, buatlah macam biasa. Ini pandang sebelah mata pun tak. Layan endah tak endah je.

Ingatlah, semua tu dunia je. Harta dan pangkat takkan bawa ke mati.

p/s: mode tak puas hati....;p

No comments:

Post a Comment