14 October 2011

Bila Ikhlas Memberi

Bila difikir - fikir balik, dah lama aku tak bersedekah.

Hanya bersedekah pada tabung masjid. Kalau pada individu, mungkin boleh di bilang. Niat nak bersedekah sentiasa ada. Tapi akal jahat kata, "tak usahlah beri, diorang lagi banyak duit dari ko". Terus tak jadi nak bersedekah.


Lama dulu, bila tengok ada orang meminta sedekah, laju je tangan menghulur seringgit dua. Tapi lama - kelamaan, tinggal di ibukota dan kenal macam ragam. Baru tahu tak semua yang meminta sedekah tu betul - betul dalam kesusahan.

Kebanyakkannya semua di bawah sindiket. Dan ada juga yang meminta - minta bukan nak beli makanan tapi nak beli dadah. Jadi aku dah kurang nak memberi.

Memang ada yang kata, tak kisahlah diorang nak buat apa pun dengan duit tu. Kita dah sedekah, pandai - pandai dioranglah.

Bagi aku, bila sedekah kita di salahguna, rasa ralat. Dan malas dah nak membantu. Baik bagi pada saudara - mara yang betul - betul susah. Sekurang - kurangnya kita tahu diorang memang susah dan dapat ringankan beban.

Dapat membantu yang betul - betul susah, baru terasa apa yang diberi berbaloi. Walaupun sedikit, janji ikhlas.


No comments:

Post a Comment