09 August 2011

Bonus Duit Raya

Alhamdulilah dengan pengumuman kerajaan berkenaan duit raya yang akan diberi sempena hari raya ni. Sebanyak setengah bulan gaji atau minimum RM500 akan diberi kepada kakitangan kerajaan.

Aku akan dapat minimum RM500. Syukur ada juga nak buat belanja raya. Adalah duit raya untuk keluarga aku. Sekurang - kurangnya sehelai baju untuk ibu bapa aku.

Kalau nak harap lebih - lebih, aku tak mampu. Tinggal di bandar besar dapat menyimpan RM10 pun dah bersyukur. 


Senua rakan sekerja aku yang dah berkeluarga dah berkira - kira untuk beli pakaian untuk anak - anak. Hari Raya untuk budak - budak sebenarnya. Dah tua - tua ni. Cukuplah apa yang ada. Tak perlu membazir.

Kalau yang gaji cecah RM3000 seronoklah sikit. Tapi besar periuk, besarlah keraknya. 

Bukan kakitangan awam je akan dapat, pesara kerajaan juga dapat. Pesara kerajaan akan dapat Bantuan Khas Kewangan. Berita lanjut boleh baca di Berita Harian.

Tapi kalau tak dapat langsung, memang dah dengar pakat - pakat nak korek tabung. Tabung anak la yang jadi mangsa. Aktiviti membeli - belah pun tak rancak. Peniaga pun sedikit sebanyak terjejas. Jadi memang patutlah diberi duit raya.

p/s: Jalan TAR lenggang sikit tengahari semalam. Hari ni tak tahu.;p

No comments:

Post a Comment