12 August 2011

Bazir Ramadhan

Selalunya setiap kali bulan Ramadhan secara automatiknya akan ada bazar Ramadhan. Bazar Ramadhan seakan sama dengan Pasar Malam. Tetapi lebih kepada menjual pelbagai jenis makanan.


Itu sedikit info apa itu Bazar Ramadhan. Tetapi sedarkah anda berbelanja di bazar Ramadhan juga menyebabkan pembaziran di bulan Ramadhan. Kita kupas isu ini. *ecewah cam wartawan*.

Ini dari sudut pandangan aku. Setiap kali berbelanja di bazar Ramadhan mesti akan membeli juadah melebihi kapasiti perut dan isi rumah. Ye lah, perut lapar, ada bermacam jenis juadah pulak. Tak tahan.

Bila berbuka pula, sudah semestinya takkan dapat menghabiskan semua juadah. Jadi akan terdapat lebihan dalam juadah berbuka tadi. Kemana perginya lebihan tersebut jika tidak dimakan sewaktu sahur nanti?

Sudah semestinya akan ke tong sampah juga. Ini sudah menjadi pembaziran sedangkan dalam Islam, kita dituntut untuk bersederhana dalam segala hal, termasuk juga dalam soal makanan.


Mengikut pandangan aku yang naif ini. Kena kawal nafsu membeli. Macam mana?. Terpulang kepada individu. Pada aku, aku akan cakap dengan diri sendiri "esok masih ada bazar Ramadhan lagi, jadi boleh beli esok". Memang kena azam yang kuat nak kekang hawa nafsu.

Taknak nanti pergi ke bazar Ramadhan bertukar ke bazir Ramadhan.
Renung - renungkan dan selamat beramal...;p

2 comments:

  1. dah jadi kebiasaan orang kita kan. beli juadah lebih dari sepatutnya. bila berbuka, minum air banyak pun automatik dah kenyang.

    latest : Kenapa Islam Sering Dipersalahkan?

    ReplyDelete