20 July 2011

Tempah Kuih Raya

Dalam 2 minggu lagi nak sambut Ramadhan, dah ada borang - borang tempahan untuk menempah kuih raya. Selalunya setiap tahun memang adalah aktiviti menambah duit belanja raya di pejabat ni.


Kuih raya ataupun lebih dikenali sebagai "kuih tunjuk" ni, memang wajiblah ditempah untuk raya ni. Almaklumlah, nak buat tak pandai. Jadi aku sebagai anak sulung yang dah kerja, kenalah bawak buah tangan balik kampung. Takkan nak suruh mak aku buat kuih lagi. Lainlah kalau ada orang rumah. Hehehe

Selalunya aku akan tempah kuih Tat Nanas. My favourite nih. Wajib ada masa raya. Kuih yang lain - lain, aku tempah ikut sedap anak tekak aku la. Kalau taknak makan, aku makan.


Lazimnya, aku tempah kat akak - akak kat pejabat ni. Tiap - tiap tahunlah. Kena tempah awal kuih raya ni. Kalau tak terpaksa beli yang jual kat bazar - bazar. Takut dapat kuih yang rasa sama, walaupun rupa kuih tu lain - lain. Dah terkena dah.

Kalau nak tempah kuih tu, kena ikut bajet raya. Beli sikit - sikit, jangan membazir. Selalunya, nak sambut rayalah duit mengalir macam air terjun. Laju je.

Memang kena buat senarai barang raya. Mana tau, over bajet. Lepas raya, menganga makan serdak kuih. Tak ke haru. Harap ada open house je la.

Bahagian kuih raya setel. Tinggal cari baju raya untuk keluarga kat kampung pulak.

Raya - raya jugak, amalan bulan Ramadhan jangan dilupa.


p/s: Jangan dilupa tiket balik kampung. Naya je kena raya kat KL.

1 comment:

  1. solat+puasa+tarawih+tadarus+kuehraya+tiketbalikkg+lain-lainibadah

    ReplyDelete