05 July 2011

Dalam Perjalanan

Datang kerja dengan naik motosikal, buat aku nebes dan libang libu dalam dada. Ye lah sebelum ni, rajin naik LRT kalau pergi kerja. Sekarang ni, cuba - cubalah nak naik kenderaan sendiri. Nak jimatkan perbelanjaan kan.


Bayangkan LRT dari rumah aku dah RM2.30, pergi balik RM4.60/sehari. Lima hari dah RM23. Lebih kurang sama dengan naik kereta.

Kalau naik moto, RM5 cukup untuk 2,3 hari. Jadi lebih menjimatkan. Naik jelah moto. Cuma risiko naik moto, tinggilah. Kena tawakkal kalau nak buat apa - apapun.

Bila naik moto ni, pandangan lebih luas. Maksud aku, tahap kewaspadaan menjadi tinggi. Silap - silap, boleh buat ramalan apa akan jadi.

Tapi betullah apa orang cakap. Jalanraya kat Malaysia ni, memang kena hati - hati. Terutama kat bandar - bandar besar. Kita tak langgar orang, orang langgar kita.


Kalau kat highway lagi lah, semua nak pecut. Apa yang dikejar pun, tak tahulah.

Apa -apapun, nak buat semua benda, memang kena beringat selalu. Tak kiralah, kat jalanraya atau kat mana pun..;p

p/s: Aku dah ambil insurans, untuk masa depan....;p

No comments:

Post a Comment