28 June 2011

Trip Selatan - Part 2

Bersambung dari Trip Selatan - Part 1.

Rumah lama di Melaka. Tak pasti rumah apa.
Kami sampai di Bandar Melaka tatkala hari sudah petang, lebih kurang dalam pukul 4 petang. Kami mengisi perut terlebih dahulu. Hajatnya nak merasai Asam Pedas Melaka. Tapi kami tak tahu kat mana nak cari restoran yang menyediakan Asam Pedas Melaka yang asli. Keputusannya kami hanya mengisi perut di food court saja.

Tiket parking. Nak pergi sekejap je, tapi
kena beli sampai 10 keping bersamaan RM6
Seusai makan, kami mencari tempat untuk bermalam sebelum meneruskan aktiviti di Bandar Melaka. Kami mencari hotel murah yang berdekatan dengan Dataran Pahlawan. Kami bercadang bermalam di Hotel Syahbandar.

Hotel ini berpatutan. Melalui laman webnya, hotel ini kelihatan selesa. Tapi hakikatnya, jauh panggang dari api. Yang paling tak tahan, ada bau yang kurang menyenangkan. Beg dan baju yang belum dipakai melekat dengan bau tersebut. Percayalah, beg terpaksa dibasuh untuk menghilangkan bau hotel Syahbandar. Hampir seminggu juga bau hotel, nak hilang. Tak tahan. Semput...

Cukup pasal hotel. Nasib baik semalam je. Jadi kami meneruskan aktiviti kami di malam hari selepas maghrib. Tempat kami tuju, Kota A Famosa. Landmark Kota Melaka. Datang Melaka tak singgah sini memang tak sah.

Dataran Pahlawan

Kota A Famosa
Selepas kami pun bergambarlah di sekitar Kota A Famosa tu. nak masuk ke dalam muzium, dah waktu malam. Jadi bergambar depan muzium pun jadilah.

Kapal Terbang di depan Muzium

Kepala keretapi

Tapak eskavasi.
Selepas tu barulah kami melepak di tepi sungai Melaka. Tengok bot - bot yang lalu lalang. Sambil - sambil tu bergambar jugak.

Bila kami lalu di depan Muzium Samudera, kebetulan mungkin, muzium tu masih di buka. Kami ambil peluang untuk melawat muzium di waktu malam. Walaupun aku dah banyak kali pergi ke Melaka ni. Tapi tak pernah lagi aku melawat muzium di waktu malam. Agak seram jugaklah, bila tengok patung - patung di dalam muzium. Tapi itu sebahagian dari pengalaman yang tak dapat dilupakan.

Tepi sungai Melaka

Kincir air di tepi sungai Melaka.

Muzium Samudera.

Di dalam muzium
Dah habis tengok muzium, kami mengisi perut di A&W. Nak cari asam pedas pun, dah malam. Takpelah mungkin lain kali. Selepas tu baru kami balik ke hotel untuk berehat.

Menu di A&W
Esoknya, kami sambung perjalanan ke negeri Johor pula.