13 June 2011

Trip Selatan - Part 1

Baru - baru ni, err, tak baru sangatlah. Ada dalam 2 bulan lepas. Aku dan seorang kawan aku pergi makan angin untuk mereleasekan tension dan merehatkan minda.

Aku dan kawan aku ni merancang untuk trip ke selatan menggunakan jalan No. 1 dan No. 5 di Semenanjung Malaysia ni.

Bagi yang tak tahu apa itu jalan No. 1 dan jalan No. 5, kalau korang perasan dalam peta ada tulis nombor - nombor di sepanjang jalan. Ada juga terdapat di papan - papan tanda jalan. Itulah jalan bernombor yang aku maksudkan. Seperti dalam gambar.

Nombor - nombor jalan di jalanraya Malaysia

Perjalanan kali ni, kami ambil masa dua hari sahaja. Bertolak pada petang Jumaat, balik pada petang Ahad. Jadi mungkin akan bermalam di hotel tertentu je. Tanpa tempah bilik. Kira macam bagpackers jugak la. Tapi kami pergi dengan menaiki kereta.

Dengan hanya berbekalkan GPS di dalam handphone dan peta kami meneruskan perjalanan. Penamat trip hari pertama kami adalah di Melaka.

Banyak jugak tempat yang kami lalu. Saja nak tengok pemandangan di negeri lain. Ikut jalan lama, bukan ikut lebuhraya seperti kelaziman. Kebanyakkan gambar yang aku tangkap dari dalam kereta je. Selain nak jimatkan masa, tak banyak tempat menarik yang boleh di singgah. Hanya singgah isi minyak je, sambil beli bekalan.

Kami rancang untuk  melalui Lukut, Port Dickson, Merlimau dan seterusnya hingga ke Bandar Melaka. Itu apa yang kami rancang untuk hari pertama.

Melalui jalan lama pada hari pertama kebanyakkan tempat yang dilalui sama je dengan negeri - negeri lain. Tapi bila masuk daerah Merlimau, aku baru rasa macam nak bermastautin di situ. Rumah - rumah kampung di situ kemas dan cantik. Sangat teruja tengok keadaan kampung kat situ. Mungkin sebab baru selesai pilihanraya.

Kami singgah sebentar untuk minum petang sebelum meneruskan perjalanan ke bandar Melaka. Dalam part 2 nanti baru aku cerita apa yang kami buat di bandar Melaka....;p

Gambar - gambar di hari pertama trip.


Perjalanan bermula di Putrajaya
Daerah Lukut
Port Dickson - Tak singgah pun mandi - manda.
Tengah panas;p
Air membiru di muara sungai
Selamat Datang Ke Melaka
Rumah Kampung di Merlimau
Alor Gajah
Bentuk lazim masjid di Melaka
Sampai ke Bandar Melaka

No comments:

Post a Comment