26 June 2011

Shopping Time II

Selepas entri sebelum ni pasal orang perempuan berbelanja. Kali ni tiba giliran aku pula nak berbelanja. Aku nak cari kasut baru. Sebab kasut aku tapak dah haus. Bahaya, boleh tergolek kalau lalu tempat licin. Sebelum tu kena buat senarai barang yang akan dibeli.


Selalunya aku memang akan buat senarai barang kalau nak shopping. Kadang - kadang je aku tak amalkan bila aku shopping secara mengejut.

Buat senarai sebelum membeli ni selalunyalah diamalkan oleh   ibu - ibu. Dan cara ni juga disyorkan oleh pakar belanjawan.

Bagi aku dengan cara ni, kita takkan membazir. Dengan syarat, kena berdisiplin. Kalau ada benda yang nak dibeli tapi tiada dalam senarai. Takpa, boleh tulis dalam senarai untuk shopping lain kali.

Tapi aku percaya, ramai juga yang terbabas. Rambang mata. Takut kalau beli hari lain, barang tu dah tak ada. Menyesal tak beli awal - awal.

Boleh kalau nak beli pun. Tapi pastikan tidak membazir. Orang perempuan kalau tengok kasut, mahu di borong satu kedai. Berjenama dan murah pulak tu. Padahal, kat rumah penuh almari dengan kasut. Ada yang belum dipakai pun. Nafsu - nafsu.

Banyak lagi cara yang yang boleh diamalkan ketika shopping. Antaranya:-

  • Pergi shopping sekurang - kurangnya dua orang. Boleh tanya pendapat. Sebab takut apa yang kita beli, tidak sesuai dengan kita. Terutamanya ketika beli pakaian. Kalau pergi seorang, minta bantuan jurujual.
  • Beli barang ketika ada jualan atau sales. Percayalah, barang ketika ini agak murah. Walaupun ada sesetengah barang sama je harga sebelum dan semasa sales.
  • Shopping ketika waktu tak ramai orang. Ini mungkin susah nak diamalkan, sebab selalunya waktu sales adalah waktu paling ramai orang. Bukan apa, takut barang yang kita nak tak jumpa. Kalau waktu orang tak ramai senang je jumpa.
  • Pergi ke banyak kedai untuk dapatkan harga termurah untuk barang yang sama. Ini penting supaya tak menyesal kemudian hari.
Untuk tahu lebih lanjut rujuk sini.

Setakat ni aku dah amalkan cara ni. Alhamdulilah, duit yang dibelanjakan pun masih berbaki. Yang penting kena kuatkan iman dan disiplinkan diri je. Senangkan?....;p

No comments:

Post a Comment