24 June 2011

Bangun Pagi....Sakit Belakang Dan Leher

Kali ni nak cerita perubatan sikit. Bukan apa, aku rasa macam sakit leher dan sakit belakang pulak hari ni. Orang cakap sakit belakang dan leher ni sebab salah tidur. Jadi aku cuba selidik punca - punca sakit leher dan sakit belakang ni.


Ini antara punca - punca yang diketahui. >>
  • Gemar membongkok ke depan dan beralih ke kiri dan kanan ketika mengangkat atau menarik sesuatu. 
  • Membongkok ke depan dan ke bawah ketika bekerja. 
  • Perjalanan yang jauh tanpa berhenti rehat. 
  • Berdiri terlalu lama. 
  • Penggunaan bantal yang tidak sesuai.
  • Membawa barang yang beratnya tidak seimbang. 
  • Duduk membongkok di kerusi.
  • Membongkokkan badan ketika batuk atau bersin. 
  • Memakai kasut bertumit tinggi.

Antara banyak - banyak tu, aku rasa penggunaan bantal, duduk atas kerusi punca paling relevan dengan keadaan aku ni.

Jadi antara rawatan sesuai yang disyorkan yang boleh diamalkan di rumah. >>
  • Tuam dengan ais atau benda sejuk di bahagian yang sakit untuk selama 15 minit. Jika ini tidak mendatangkan kesan, balut botol air panas dengan tuala dan tuamkan ke bahagian yang sakit. Jangan menggunakan haba pada hari pertama anda terseliuh atau tegang otot. 
  • Berehat di atas tilam yang padat dan agak keras yang diletak di atas lantai untuk selama 24 jam. Baring mendatar dengan mengampu lutut di atas bantal. 
  • Jangan mengangkat barang yang berat dan elak daripada duduk, membongkok dan memandu terlalu lama. 
  • Dapatkan nasihat daripada mereka yang terlatih dalam bidang penjagaan belakang mengenai senaman yang sesuai untuk mengatasi masalah ini. 
  • Dapatkan khidmat jurupulih anggota dan ahli kiropraktor untuk membantu anda mencegah kecederaan daripada berulang.

Jadi boleh aku amalkan apa yang sesuai untuk mengurangkan sakit aku ni. Selepas ni aku kena elakkan perkara yang boleh menyebabkan sakit leher atau belakang ni.

Petua elak sakit belakang dan leher. >>
  • Tidur di atas tilam spring; letakkan papan di atas dasar tilam. 
  • Elakkan diri daripada ketegangan yang boleh menyebabkan sakit belakang. 
  • Kekalkan kedudukan susuk badan (posture) yang baik ketika duduk dan berdiri. 
  • Apabila mengangkat barang, tegakkan belakang anda dan bengkokkan lutut saja. 
  • Pelajari senaman yang boleh membaiki pergerakan dan kedudukan susuk badan anda. 
  • Jika memandu, anda perlu berhenti dan berehat seketika atau keluar dari kereta setiap 90 minit. 
  • Bagi wanita, pakai kasut bertumit rendah. 
  • Luangkan sedikit masa untuk berehat dan elakkan daripada terlalu banyak membuat kerja yang membebankan untuk jangka waktu yang lama. 
  • Pegang objek yang berat rapat ke badan anda. 
  • Apabila duduk di kerusi, pilihlah tempat duduk yang dapat mengampu seluruh paha anda dan biarkan kaki anda lurus ke bawah dan memijak lantai atau bangku kecil dengan selesa.


p/s: bestnya kalau dapat diurut, dapat kerusi urut Ogawa atau Osim pun dah best...;p

1 comment:

  1. artikel lama tapi bermanfaat. Thanks sebagai rujukan. Selalu sakit badan selepas bangun tidur sekarang ni.

    ReplyDelete