15 June 2011

Azam Setengah Tahun

Sekarang dah masuk pertengahan bulan Jun. Dengan kata lain dah enam bulan, tahun 2011 berlalu. Masa awal - awal tahun hari tu. Beria - ria pasang azam.

Ada azam nak kurangkan merokok, azam nak kuruskan badan dan azam nak kahwin tahun ni. Jadi aku nak tanya, bila dah setengah tahun ni, azam yang dibuat sekarang dalam peringkat mana??

Kalau ikut logik, sepatutnya azam tu dah sampai peringkat tengah - tengah. Maksudnya dah 50% nampak hasilnya. Kalau masih 30% atau 45%, sempat ke azam tu tercapai hujung tahun ni?

Jangan pulak azam tahun ni, di bawa ke tahun depan. Tu bukan azam. Nanti ada pulak azam "Nak selesaikan azam tahun lepas". Tak guna pasang azam kalau macam tu.


Azam aku tahun ni, nak berjimat cermat. Dalam bank aku kena ada sekurang - kurangnya RM5000 sebelum hujung tahun. Tak termasuk duit simpanan tahun lepas.

Kalau aku simpan lebih RM500 sebulan memang boleh capai azam aku tu. Aku rasa aku boleh capai sebelum hujung November. Tapi dekat nak bulan puasa, lepas tu raya pulak. Mungkin kurang sikit untuk bulan tu. Gaji aku bukan banyak. Tinggal pulak kat KL. Dapat berjimat RM50 sebulan pun dah kira bersyukur.

Bila aku tanya kawan - kawan aku, azam diorang dah sampai mana?. Ada yang kata, "Buat azam lain lah". Maksudnya azam yang sebelum ni, dah terkubur la tu. Sebab tu buat azam baru. Kalau macam tu, sah lah azam tu akan di bawa ke tahun depan.


Kadang - kadang terfikir jugak, perlu ke buat azam tiap - tiap tahun?. Rasanya tak perlulah. Yang penting tanam niat dalam diri untuk jadi insan yang lebih baik dari tahun sebelumnya dan diredhai Allah s.w.t. Itu yang penting.

Kalau azam bagai nak rak, tapi selalu menyakitkan hati orang. Tak guna jugak. Buat orang benci kat kita je. Mana hidup nak berkat. Sebab tu azam tak pernah tercapai.

Apa - apapun sebelum kita berazam tu, niat kena betul. Dan pastikan apa yang kita azam tak menyimpang dari ajaran agama.

Dan didoakan semoga azam tahun 2011 kita semua akan tercapai.....Amin;p

1 comment: