24 June 2011

Aktiviti Makan - Makan Dan Makan Lagi

Jabatan kerajaan dan jamuan makan - makan tak dapat dipisahkan. Ini betul - betul berlaku. Kebanyakkan jabatan kerajaanlah. Sesiapa yang kerja dalam sektor awam mesti tahu. Sebab apa aku cakap macam tu. Ni yang nak cerita ni.

Aku ingat dulu masa tahun pertama aku kerja di jabatan aku ni. Tiga bulan pertama, aktiviti makan - makan dah berlangsung hampir sepuluh kali. Itu sepanjang ingatan aku.


Dan berat badan aku yang ideal dulu, dah jadi tak ideal. Meningkat sebanyak 12 kg dalam masa tak sampai 4 tahun. Bayangkanlah.

Salah aku juga, makan tak ingat dunia. Tapi aku nak salahkan jamuan makan - makan jugak. Asyik jamuan je. Sebab tu aku membesar dengan riang. Makan free kan, sapa tak nak?


Jadi bermula bulan depan aku nak kurangkan berat badan. Bulan depanlah sebab ada aktiviti makan - makan lagi, seminggu dua ni. Mana boleh tak pergi.

Kerja kat tempat lain mana ada macam ni. Kat sini je boleh dapat. Orang bujang macam aku ni, mesti bersyukur sangat sebab boleh jimat. Dah boleh simpan untuk kahwin.


Menu - menu yang ada pun memang menyelerakan. Kadang - kadang je tak berapa nak menyelerakan. Kalau ada siapa - siapa yang teringin nak tambah berat badan bolehlah kerja dengan sektor awam. Mana - mana pun sama je...

Gambar - gambar jamuan ini adalah pada waktu - waktu yang berlainan.







p/s: Ini berdasarkan pengalaman aku je. Kalau jabatan lain, aku tak pasti. Tapi kawan aku cakap sama je....;p

1 comment: