10 May 2011

Cuaca Panas

Nikmatnya kalau cuaca panas macam ni dapat berendam kat air terjun. Dengar deburan air yang membasahi badan. Air yang sejuk sampai ke sumsum tulang. Burung - burung berkicauan. Anak - anak ikan berkeliaran mencari makanan. Batu - batu besar berlumut yang menambah damai. Best nya lah....

Cukup dengan fantasi tu. Hujung minggu ni mesti pergi air terjun mana - mana, asalkan dapat legakan rasa panas.



Bila cakap pasal cuaca panas ni teringat hujung 90-an. Fenomena El - Nino.

El - Nino adalah fenomena perubahan suhu permukaan lautan Pacific. Lalu meningkatkan tekanan suhu merentasi lautan Hindi, Indonesia dan Australia yang menyebabkan panas yang melampau. Lebih kurang macam tu la fenomena El- Nino. Nak tahu lagi, tanyalah cikgu Geografi. Aku tak berapa arif sangat.


Cuaca panas di Pantai Barat Semenanjung Malaysia yang berlaku pada tahun ni pula, khabarnya disebabkan oleh Ribut Tropika Aere di Utara Filipina yang meniupkan angin dari arah Barat Daya ke sini. Suhu boleh mencapai hingga 36.2 darjah Celcius.

Cuaca panas macam ni mesti nak duduk dalam aircond atau kipas je. Mana tahan kalau berpeluh sampai naik bau. Paham - paham la bau apa.

Tambah - tambah dalam tren LRT atau komuter atau bas. Mau pengsan dibuatnya. Pagi -pagi ok lagi sebab bau perfume. Petang - petang ?. Jawab sendiri la.

Air memang tak boleh tinggal la. Mesti 8 gelas atau lebih. Kalau tak kering air dalam badan. Lagi satu, aktiviti luar rumah dikurangkan. Bukan tak boleh langsung. Kalau boleh dikurangkan. Takut nanti dapat penyakit lain lak.


Aku pun sejak dua menjak ni, kurang pergi lepak luar bangunan. Dalam bangunan je. Tengok wayang ke , shopping ke. Bukan apa, takut dehidrasi je. Hehehe

Ok la, nak berangan sambil menyejukkan badan.

Best lepak kat sini sambil berendam...;p

No comments:

Post a Comment