31 May 2011

Cip MyKad Gagal Lagi....

Bila cakap pasal MyKad. Sebagai rakyat Malaysia, kiranya kita bertuah ada satu kad identiti yang memudahkan segala urusan.

Cuba bayangkan jika kita tak mempunyai kad pengenalan atau identification card (IC) untuk membuktikan kita adalah warganegara. Tentu kita sentiasa perlu membawa Pasport atau surat beranak kalau nak kemana - mana. Jadi IC dah memudahkan kita untuk berurusan. 

Di tambah pula dengan kewujudan MyKad dengan ciri -ciri khas. Dengan cip multifungsi. Nak tahu lebih lanjut sila ke sini.
MyKad yang diperkenalkan sejak 2001

Itu mukadimah je. Yang sebenarnya, aku kena pergi JPN..... LAGI. Sebab nak buat MyKad baru disebabkan kegagalan cip elektronik yang multifungsi tu. Dah la setiap kali tukar RM10 kena caj.

Bila aku baca The Star berita pasal kegagalan cip dalam MyKad berfungsi. Aku iyakan aje. Dah banyak yang kena kan?. Ada 1,018,698 pemohon MyKad baru tahun lepas disebabkan kegagalan cip tu. Aku tak dapat cakap lebih - lebih. Sebab aku tak tau cerita yang sebenarnya. Hanya pihak berkenaan yang patut jawab.

Masuk kali ni dah empat kali la tukar MyKad...

Dah la MyKad banyak digunakan di bank, JPJ, Imigresen dan KWSP. Kalau tak berfungsi terpaksalah cari alternatif lain.
Nampak sangat macam cikai je cip tu. Orang JPN siap pesan Jangan letak MyKad dekat dengan barang elektronik macam handphone. Kalau tak letak pun rosak jugak. Macam mana tu?

Malas nak cakap banyak. Pergi ajelah tukar yang baru....;p


p/s: Tarif elektrik naik apedehal???

2 comments:

  1. aq pon same, nok buka akaun affin utk scholar tak dpt sal cip rosak.. tepakse pegi bank pilihan yg ke2 yg agak jauh..

    ReplyDelete