17 March 2011

Wah!! Tak Sangka

Malam semalam...Ok dah basi tapi aku nak cerita jugak. Bila ada kat Kuala Lumpur ni, jarang sangat lah aku dan kengkawan nak merasa air tangan aku. Maksud aku, hasil daripada tangan aku. Susah. Hanya insan terpilih je. Kalau dapat merasa, kiranya korang sangat bertuah.

Saja je aku nak puji diri sendiri. Nak kata aku pandai memasak tu, taklah. Tapi kira ok la, kalau takde orang keracunan kalau makan masakan aku. Hahaha

Menu makan malam.
Ikut pusingan jam: Lala goreng halia, ikan goreng,
sambal sotong, rendang ayam, sayur campur.

So,semalam aku memasak barang sejenis dua. Dengan kerjasama kawan aku. Tak sangka aku. Menjadi juga menu aku. "Lala Goreng Halia". Senang je nak buat rupanya.

Aku bagitau bahan - bahannya.

Halia (kena banyak)
Bawang merah + putih
Belacan
Bawang besar
Sos Tiram
Sos Cili
Lala
Cili Padi

Cara - caranya:

  • Kisar bawang putih, merah, cili padi, belacan. Goreng bahan tumisan ni.
  • Tuang sos tiram, sos cili. 
  • Masukkan lala. 
  • Dah masak sikit lala, masukkan halia dan bawang besar. Masukkan air sikit kalau kering. Goreng sampai masak.
  • Makan


Senangkan?...Aku pun tak sangka menjadi. Tapi termasin la sikit. Ingatkan tawar, tambah garam lak. Masin. Hehe. Terima kasih lah kawan kerana sudi makan. Terutamanya kepada Fadil, selaku tuan rumah yang meminjamkan dapurnya.

No comments:

Post a Comment