01 March 2011

Kursus Akupuntur Lanjutan

Kali ni aku berpeluang mengikuti kursus akupuntur lanjutan. Sebelum ni, aku dah mengikuti kursus asas akupuntur. Cerita pasal tu boleh rujuk sini.


Dalam kursus asas sebelum ni, aku belajar apa itu akupuntur, titik akupuntur dan akupuntur untuk kesihatan usus besar.

Titik akupuntur - nota Puan Kaiyisah

Dalam kursus akupuntur lanjutan, aku belajar kursus akupuntur untuk kesihatan ginjal. Titik - titik akupuntur ginjal kebanyakkannya bertumpu pada bahagian kaki. Titik akupuntur ginjal yang aku pelajari terletak pada kaki. Ada lebih daripada dua puluh tujuh titik akupuntur pada kaki. Aku belajar sepuluh titik yang pertama dahulu.

Diuji pada peserta kursus

Sebelum boleh buat rawatan untuk orang lain, terlebih dahulu kami perlu buat praktikal pada diri sendiri. Agak susah sebenarnya nak mengenal titik - titik akupuntur ni. Tapi melalui pengalaman pasti dapat mengenal di mana kedudukan titik akupuntur tersebut.

Puan Kaiyisah sedang mengajar

Daam kursus akupuntur lanjutan, kami diajar untuk mengenal titik K1 hingga K10. K tu untuk kidney (ginjal).

Untuk titik akupuntur K1, lokasinya di tapak kaki. Titik ini untuk legakan pening, mata kabur, gangguan kencing, dan sawan pada kanak - kanak. Menusuk jarum ke titik ini dapat melegakan sakit tersebut.

Selepas jarum di tusuk pada titik akupuntur, kayu moksa digunakan untuk meransang Qi timbul dengan lebih cepat.
Kayu Moksa

Memanaskan kayu moksa

Kayu moksa dilalukan pada jarum akupuntur

Qi adalah titik meridian hidup yang membolehkan sistem berjalan dengan lancar. Dalam erti kata lain, mengaktifkan sistem badan supaya beroperasi semula.

Selepas titik Qi timbul - titik kemerahan
Setelah Qi timbul, jarum akupuntur bolehlah dicabut. Jika tidak dicabut setelah Qi timbul dikhuatiri akan melemahkan bahagian atau organ yang dirawat.

Itulah apa yang dipelajari di dalam kursus lanjutan ini. Ada lagi kursus lanjutan pada siri - siri akan datang. Insyaallah, aku akan pergi ke semua kursus akupuntur ni. Jika berminat untuk membuat rawatan, bolehlah hubungi aku.

Nak tahu dengan lebih terperinci tentang kursus akupuntur, bolehlah hubungi Puan Kaiyisah.

No comments:

Post a Comment