16 February 2011

Kenapa Perlu Tidur Awal?

Entri ni khas untuk blogger - blogger, macam aku. Aku nak cakap pasal tidur. Hobi tidur termasuk dalam senarai kegiatan masa lapang aku. Aku berani jamin korang pun sama macam aku. Terutamanya student.

 Aku kalau rasa bosan, cari port yang selesa, pastu landing situ berdengkur. Malam kang berjaga pulak, pukul 3 - 4 pagi baru tidur...;p

 


Selama ni tabiat aku tu salah rupanya. Tidur siang ok, tapi jangan berjaga malam. Kenapa aku cakap macam tu?. Sebab kesihatan beb. 

Tahukah korang badan kita mula melakukan proses detoksifikasi seawal jam 9 malam. Detoksifikasi tu apa?. Detoksifikasi bermaksud proses pembuangan bahan - bahan toksik melalui organ - organ badan, terutamanya hati. 



Aku bagi kronologi proses detoksifikasi dalam badan kita.

9 malam - 11 malam. > masa proses detoksifikasi terbaik untuk menyingkirkan bahan - bahan yang tak penting dalam badan oleh sistem antibodi (bahagian limfa). Masa untuk berehat dari melakukan kerja - kerja berat kerana akan mengganggu proses detoksifikasi. (Jangan bagi alasan ni pulak kalau mak mintak tolong.)

11 malam - 1 pagi > Proses detoksifikasi di bahagian hati.

1 pagi - 3 pagi > Proses detoksifikasi di bahagian hempedu.

3 pagi - 5 pagi > Proses detoksifikasi di bahagian paru - paru untuk bersihkan pernafasan. Kadang - kadang ada orang terbatuk masa proses ni.

5 pagi - 7 pagi > Proses detoksifikasi di bahagian usus besar. Seeloknya buang isi perut masa ni. Kalau tak rasa nak membuang, paksa gak.

7 pagi - 9 pagi > Penyerapan nutrien di kawasan usus. Perlu sarapan masa ni. Jangan tak sarapan langsung. Kalau kurang sihat atau sakit, sarapan sebelum 6.30 pagi. Ala macam waktu makan sahur. 

Kalau nak cergas dan cerdas, sarapan sebelum 7.30 pagi. Sarapan sangat penting. Sebab tu ada pepatah, makan macam raja waktu pagi. Sebab badan perlukan tenaga waktu pagi untuk beraktiviti sepanjang hari. Sarapan jangan tak sarapan.

Kalau korang sayangkan badan korang pergi la tidur awal. Badan ni nak pakai lama. Rugi kalau dah sakit masa muda. Hehe...

Info: Dari jam 12 tengah malam hingga 4 pagi, masa untuk tulang sum - sum menghasilkan darah. 
Jadi pi tidoq.
 
p/s: Aku nak pegi tido dah. Kalau ternampak aku online bukan aku tu....;p

2 comments: