03 November 2011

Lagu - Lagu Hari Raya AidilAdha

Sesambil buat kerja, sesambil melayan radio. Sesambil melayan radio, sesambil melayan perasaan. Almaklumlah, melayan perasaan, esokkan nak balik kampung.


Sesambil melayan perasaan, terfikir gak, dalam radio ni takde ke lagu raya aidiladha, a.k.a raya korban, a.k.a raya haji ni?.... Pelik gak. Takkanlah takde satu pun. Masa raya puasa bukan main banyak je lagu raya. Sampai tak terlayan lagunya.

Lagu "Balik Kampung" oleh Allahyarham Sudirman pun takpe. Lagu tu sesuai untuk sepanjang masa.

Bercakap pasal lagu "Balik Kampung" ni. Tahukah anda lagu "Balik Kampung" bukan dicipta sebagai lagu hari raya. Tapi dicipta untuk dimasukkan di dalam album pop beliau, Lagu Dari Sebuah Bilik pada tahun 1984. Ramai yang tak tahu sebenarnya. Aku tahu lama dah sebab ni lagu kesukaan aku.

Kulit album "Lagu Dari Sebuah Bilik"

Berbalik pada lagu hari raya, rasa - rasanya memang tak de kan?. Kalau tak salah aku lah. Sebab memang tak terdengar lagi. Tak tahulah kalau aku terlepas pandang.

Sesiapa yang pandai cipta lagu tu, tolonglah buat satu lagu khas untuk hari raya aidiladha. Lagipun sepatutnya hari raya aidiladha yang patut diraikan.


p/s: kenapa kat Kelantan, raya korban lagi meriah dari raya puasa???

No comments:

Post a Comment